یکی از عنصر های ضروری برای زندگی ما آب است، با این حال یکی از اشتباهاتی که مرتکب می شویم این است که اغلب تا زمانی که آن را از دست ندهیم، و یا تشنه نشویم، متوجه از دست دادن آن نمی شویم. همه ما پس از یک بعد از ظهر گرم زیر آفتاب، هنگام بازگشت از سر کار یا نیمه شب، وقتی تشنگی زیاد به سراغمان می آید با نوشیدن یک لیوان آب این حس تشنگی را بر طرف می کنیم.ولی اگر این کار را انجام ندهیم، یا متوجه از دست دادن آب نباشیم، حتی کاهش 2 درصدی سطح آب بدن می تواند بر حافظه کوتاه مدت، افزایش خستگی و کاهش عملکرد ما تأثیر بگذارد. اما چرا آب برای بدن انسان اهمیت دارد؟ دلایلی که آن را به اکسیر زندگی تبدیل می کند چیست؟ در این مقاله به نقش های مختلفی که آب در بدن ما ایفا می کند می تواندمی پردازیم.

آب تنظیم کننده دمای بدن ماست

یکی از راه کارهای حفظ دمای بدن ، هیدراته بودن است. بدن انسان در واقع از آب به عنوان یک تنظیم کننده استفاده می کند و آن را به عرق تبدیل می کند تا دمای بدن را کاهش دهد.همچنین هنگامی که عرق تبخیر می شود منجر به از دست دادن کالری می شود که منجر به افزایش دمای مرکزی بدن می شود. نوشیدن آب در این موارد می تواند به بازیابی الکترولیت ها و پلاسما و کاهش دمای بدن کمک کند. دستگاه تصفیه آب UV در این زمینه کمک زیادی می کند، زیرا پاتوژن های آلوده کننده آن مانند E.Coli، ویروس ها، کلرامین و مننژیت را از بین می برد.

آب از بافت ها، ستون فقرات و مفاصل محافظت می کند

آب علاوه بر هیدراته نگه داشتن بافت های بدن ، نقش حیاتی در تنظیم دمای بدن و رفع تشنگی، ایفا می کند همچنین به حفظ سطح بهینه هیدراتاسیون در نواحی مانند چشم، دهان و بینی کمک می کند. شاید برایتان دانستن این مطلب جالب باشد که مغز انسان از 80 درصد آب، خون 90 درصد آب و توده عضلانی 75 درصد آب تشکلیل شده است. آب همچنین مانند یک بالشتک و روان کننده برای مفاصل عمل می کند و از ستون فقرات محافظت می کند.

آب به دفع سموم کمک می کند

آب از طریق مدفوع و ادرار به دفع مواد زائد بدن کمک می کند. با مصرف مقدار کافی آب در روز، مواد زائد نیز از طریق عرق کردن دفع می شود. کلیه ها، کبد و روده ها همگی برای دفع مواد زائد به آب نیاز دارند.آب با نرم نگه داشتن مدفوع از یبوست جلوگیری می کند. یکی دیگر از عملکردهای مهم آب ،کمک به جریان روان غذا از طریق مجاری روده است.

آب به هضم غذا کمک می کند

همانطور که می دانیم هضم غذا به عهده معده است، اما این فرآیند با بزاق، که بیشتر آن آب است، آغاز می شود. آنزیم هایی که در بزاق ما وجود دارند به تجزیه مواد غذایی و مایعاتی که ما مصرف می کنیم کمک می کند و مواد مغذی و مواد معدنی را حل و جذب آن برای بدن را راحت می کند.

بدن ما زمانی به مواد مغذی و معدنی دسترسی پیدا می کند که غذاها و مایعاتی که مصرف می کنیم به درستی هضم شوند. آب همچنین به هضم فیبرهای محلول نیز کمک می کند که با این حل شدن فیبرها حرکات روده و مدفوع آسان می شود.

تردیدی نیست که آب سالم برای سالم بودن بدن ما بسیار مفید است، نوشیدن مقدار کافی آب تصفیه شده به بدن ما در بسیاری از عملکردهایش، از روانکاری مفاصل و ماهیچه ها گرفته تا دفع مواد زائد، کمک می کند. به همین دلیل توصیه می شود که یک تصفیه کننده آب در خانه داشته باشید تا همیشه به آب تصفیه شده سالم دسترسی داشته باشید.

اما بهترین درجه حرارت برای نوشیدن آب چه دمایی است؟

آب در دماهای مختلف، تاثیرات متفاوتی بر بدن ما می گذارد، پس بهتر است آنها را بشناسیم تا از فواید آن نهایت استفاده را ببریم.

فواید نوشیدن آب سرد

در تابستان گرم و به خصوص پس از قرار گرفتن در زیر نور خورشید و ماندن در گرما، همه ما هوس یک لیوان آب خنک می کنیم، اما نوشیدن آن چه فوایدی دارد؟

اولین مزیت نوشیدن آب سرد کاهش دمای بدن است، به ویژه پس از یک جلسه تمرین یا در هنگام تب. برای تقویت بیشتر اثرات مفید آب سرد، می توانید آب لیمو و کمی نمک اضافه کنید تا به بازیابی الکترولیت های از دست رفته در اثر تعریق کمک کنید.

نوشیدن آب سرد نیز به سوزاندن کالری کمک می کند. اگر در طول روز به طور منظم آب سرد مصرف کنید، می توانید تا 70 کالری اضافی در روز (بعلاوه 8 کالری در هر لیوان) بسوزانید. بدن کالری می سوزاند، زیرا آب با دمای پایین تری را که تازه خورده شده گرم می کند. مطمئناً 70 کالری جایگزین یک جلسه ورزشی روزانه نمی شود، اما زمانی که در تلاش برای کاهش وزن هستید، می تواند کمک کننده باشد.آب سرد همچنین متابولیسم شما را افزایش می دهد، بنابراین کمی انرژی بیشتری به شما می دهد.علاوه بر این، بسیاری ترجیح می دهند آب سرد بنوشند زیرا طعم آن را ترجیح می دهند.

فواید نوشیدن آب در دمای اتاق

زمانی که نیاز به آبرسانی سریع دارید، آب با دمای اتاق بنوشید. در این روش بدن دیگر مجبور به گرم کردن جهت جذب آب ندارد و به شما امکان می دهد آن را سریعتر آب جذب کنید.

آب در دمای اتاق به دو روش مختلف به هضم کمک می کند:

  • از سوء هاضمه جلوگیری می کند – آب با دمای اتاق بر خلاف آب سرد که زمان و انرژی بدن را برای گرم کردن آن هدر می دهد، روند هضم را تسریع می کند که می تواند منجر به سوء هاضمه شود.
  • از یبوست جلوگیری می کند - آب سرد به عنوان سفت کننده چربی های مصرف شده شناخته شده است. چربی های سفت شده می توانند در دیواره های داخلی روده رسوب کنند که می تواند منجر به یبوست شود. نوشیدن آب در دمای اتاق چربی ها را نرم نگه می دارد و به دفع آنها از بدن کمک می کند.
  • علاوه بر این، هنگامی که ما آب در دمای اتاق می نوشیم، این یک اثر آرام بخش و تسکین دهنده بر روی معده ما می گذارد، که به راحتی مایع را می پذیرد، زیرا نیازی به انجام کار اضافی برای گرم کردن آن نیست.
  • در نهایت، آب با دمای اتاق برای کسانی که دندان های حساسی دارند توصیه می شود، زیرا سردی آن می تواند باعث درد شود.

فواید نوشیدن آب داغ

  • آب داغ با کمک به دفع سموم بدن به سم زدایی بدن کمک می کند. آب داغ در واقع به بدن شما کمک می کند تا عرق کند و عرق سموم را با خود حمل می کند.
  • یکی دیگر از تاثیرات مهم آب گرم این است که در هنگام بروز مشکل گلودرد، اثر تسکین دهنده ای روی گلو دارد و می تواند به آرامش دستگاه تنفسی کمک کند.
  • بخارات آب داغ را می توان برای رفع مشکلات گرفتگی بینی استنشاق کرد.
  • آب گرم همچنین به کاهش درد کمک می کند، زیرا جریان خون را در بافت ها افزایش می دهد و به عنوان یک کمک طبیعی عمل می کند.

فیلتر تصفیه آب یخچال ، دستگاه تصفیه آب و یا هر نیاز مرتبط با تصفیه آب که داشته باشید، کارشناسان ما می توانند تمام نگرانی های شما را برطرف کنند. با ما تماس بگیرید تا فوراً در مورد نیازهای مربوط به آب خود صحبت کنید و راه حل های مقرون به صرفه را دریافت کنید. خرید فیلتر تصفیه آب

آب چه سرد و چه گرم، چیزی است که ما نمی توانیم بدون آن به زندگی ادامه دهیم.